Wat doet een wijkouderling? Wat doet een wijkouderling?

Zes wijken

De Protestantse gemeente te Honselersdijk is verdeeld in zes wijken met zes wijkteams. Wijkouderling, wijkdiaken, pastoraal bezoekers en coördinator contactpersonen vormen met elkaar het wijkteam. Zij houden elkaar op de hoogte van bijzonderheden in hun wijk. Ook de de pastores zijn hier nauw bij betrokken.
Het wijkteam zorgt voor de verdeling en uitvoering van het bezoekwerk aan gemeenteleden in de wijk. De wijkouderling heeft het algemene overzicht over haar of zijn wijk.

Omzien naar elkaar

Het gaat om omzien naar elkaar in ontmoeting, gesprek en praktische hulp, opdat het menselijk leven geleefd kan worden en een overvloedige stroom van geven en ontvangen tussen mensen niet opdroogt.

Het wijkteam organiseert één keer per jaar thema-avonden/groothuisbezoeken rond een bepaald thema. Het wijkteam komt enkele malen per jaar bij elkaar, zo mogelijk met de pastor. Eenmaal per jaar  is er een pastoraal toerustingsmoment voor alle wijkteamleden met een speciaal thema.

En verder

De wijkouderling draagt zorg en verantwoordelijkheid voor de gang van zaken rondom  geboorte, doop, belijdenis, huwelijk, overlijden aangaande gemeenteleden in zijn of haar wijk (en daarbuiten) en is aanwezig of zorgt voor vervanging bij doopdienst, belijdenisdienst, huwelijksviering en begrafenis.
Daarnaast doet de wijkouderling dienst als ‘ouderling van dienst’ tijdens de erediensten volgens een vastgesteld rooster. Elke maand woont hij/zij zo mogelijk de kerkenraadsvergadering bij.