zondag 25 mei 2014 om 09.30 uur

Schooldienst in de Voorhof + koffiedrinken
Voorganger(s): Mw. ds. P. van der Burg

Op 25 mei is de jaarlijkse schooldienst. De leerlingen van basisschool de Hoeksteen zijn speciaal uitgenodigd om in deze viering aanwezig te zijn en lezingen en liederen te verzorgen. In deze viering staat het verhaal van de verspieders die er op uittrekken om het beloofde land te verkennen centraal. Na een lange woestijntocht staat het volk Israël aan de grens van het beloofde land. Het lijkt Mozes een goed idee om het land eerst eens te verkennen, voordat ze er binnentrekken. En dat gebeurt, twaalf verspieders gaan poolshoogte nemen. Ze zien een prachtig, vruchtbaar land met eten in overvloed. Maar dan slaat de schrik hen om het hart. Van de twaalf verspieders zijn er tien overtuigd dat het allemaal nooit gaat lukken. Er wonen reuzen in dat land. Het aardige is dat twee van de twaalf helemaal niet zulke onoverkomelijke problemen hebben gezien. Waar gaat het in dit verhaal om? Leven in vertrouwen is verschrikkelijk moeilijk. Welke weg je ook gaat, moeilijkheden en problemen zijn er altijd. De vraag is hoe groot je ze laat worden en of je jezelf er zoals die tien helemaal in verliest. Als je er zeker van bent, dat je jouw beloofde land echt niet binnen kunt gaan omdat dit, dat, zus en zo tegenzit, dan wordt het heel erg moeilijk….. maar gelukkig niet onmogelijk. Het volk Israël heeft nog wel flink wat tijd nodig om te leren wat ze moet leren: vertrouwen dat God met je meegaat en je zal schenken wat je nodig hebt.
ds. Petra van der Burg

1. opgave tijdens de dienst